✍️ Pisanie
Na poziomie B1 zdający powinni dysponować wystarczającym zakresem środków językowych, by stosując omówienia i pewne uproszczenia wyrażać swoje myśli. Powinni umieć pisać jasne, zwięzłe teksty na różne tematy znajdujące się w kręgu ich zainteresowań, przekazując stosunkowo precyzyjnie informacje i wyrażać poglądy na tematy abstrakcyjne i konkretne oraz kulturowe. Potrafią opisywać doświadczenia, uczucia, wydarzenia z podaniem koniecznych szczegółów, a także w miarę swobodnie podsumować obserwacje i w prosty sposób uzasadnić własny punkt widzenia na temat zgromadzonych informacji, dotyczących typowych i nietypowych czynności i zdarzeń – przede wszystkim z obszaru własnej specjalności.
Zdający powinni umieć:
- skomponować teksty ciągłe, w całości zrozumiałe, które również powinny spełniać gatunkowe wymagania formalne (zob. Standardy wymagań egzaminacyjnych, rodzaje tekstów),
- wypowiadać się na tematy zamieszczone w wykazie tematycznym (zob. Standardy wymagań egzaminacyjnych, katalog
- wyrażać intencje określone przez wykaz funkcji i pojęć językowych (zob. Standardy wymagań egzaminacyjnych),
- operować formami wypowiedzi w rejestrze neutralnym oraz wykazać znajomość stylu oficjalnego i nieoficjalnego odpowiednio do danej sytuacji (ESOKJ, s. 107-108).
Na poziomie B1 pisownia i interpunkcja powinny być na tyle poprawne, by czytający nie miał zbytnich problemów z jego rozumieniem, a pismo ręczne zdających powinno być c z y t e l n e i odpowiadać polskim normom.
Zdający powinni umieć:
- skomponować teksty ciągłe, w całości zrozumiałe, które również powinny spełniać gatunkowe wymagania formalne (zob. Standardy wymagań egzaminacyjnych, rodzaje tekstów),
- wypowiadać się na tematy zamieszczone w wykazie tematycznym (zob. Standardy wymagań egzaminacyjnych, katalog
- wyrażać intencje określone przez wykaz funkcji i pojęć językowych (zob. Standardy wymagań egzaminacyjnych),
- operować formami wypowiedzi w rejestrze neutralnym oraz wykazać znajomość stylu oficjalnego i nieoficjalnego odpowiednio do danej sytuacji (ESOKJ, s. 107-108).
Na poziomie B1 pisownia i interpunkcja powinny być na tyle poprawne, by czytający nie miał zbytnich problemów z jego rozumieniem, a pismo ręczne zdających powinno być c z y t e l n e i odpowiadać polskim normom.
W skład tej części egzaminu wchodzą zestawy zadań obejmujące trzy zestawy tematów (każdy po dwa zadania) do wyboru. Pierwsze zadanie to krótka forma typu życzenia, pozdrowienia, drugie – forma dłuższa typu sprawozdanie lub list.
Każde z zadań w zestawie powinno zawierać określoną w poleceniu liczbę słów.
Każde z zadań w zestawie powinno zawierać określoną w poleceniu liczbę słów.
Wymagania w zakresie ortografii obejmują znajomość:
- polskiego alfabetu i opanowanie poprawnego zapisu liter;
- podstaw zasad pisowni spółgłosek dźwięcznych i bezdźwięcznych;
- podstaw zasad pisowni spółgłosek twardych i miękkich;
- podstaw zasad pisowni dużych i małych liter;
- podstaw interpunkcji.
- polskiego alfabetu i opanowanie poprawnego zapisu liter;
- podstaw zasad pisowni spółgłosek dźwięcznych i bezdźwięcznych;
- podstaw zasad pisowni spółgłosek twardych i miękkich;
- podstaw zasad pisowni dużych i małych liter;
- podstaw interpunkcji.
Data ostatniej aktualizacji 15.08.2025