💬 Mówienie
Zdający na poziomie B1 powinni umieć posługiwać się językiem polskim w typowych sytuacjach komunikacyjnych, w sposób płynny, nieutrudniający komunikacji. Powinni umieć wyrażać funkcje pragmatyczne przewidziane inwentarzem funkcjonalno-pojęciowym w odniesieniu do tematów określonych inwentarzem tematycznym, stosując odpowiednie struktury gramatyczne (zob. Standardy wymagań egzaminacyjnych).
INTERAKCJA
Zdający powinni umieć rozpoczynać i kończyć rozmowę, a także włączać się do rozmowy osób trzecich i brać w niej udział, wyrażając własne opinie i wymieniając informacje, gdy dotyczy ona znanych im tematów lub związanych z ich zainteresowaniami. Powinni umieć stosować podstawowe zasady prowadzenia rozmów telefonicznych.
PRODUKCJA (WYPOWIEDŹ MONOLOGOWA)
Zdający powinni tworzyć proste, spójne wypowiedzi na temat własnych zainteresowań, doświadczeń, marzeń i planów, wyrazić i uzasadnić własne poglądy, a także opisywać i relacjonować zdarzenia oraz streścić w prosty sposób przeczytany tekst.
STRATEGIE WYPOWIEDZI USTNEJ
Zdający powinni umieć kontrolować przebieg rozmowy, prosząc, gdy zachodzi potrzeba, o powtórzenie, wyjaśnienie, przeliterowanie itp. oraz umieć upewnić się, czy są właściwie rozumiani i czy używają odpowiednich słów i form.
JAKOŚĆ WYPOWIEDZI
Zdający powinni umieć operować formami stylu oficjalnego i nieoficjalnego, odpowiednio do sytuacji. Powinni stosować zasady wymowy i intonacji pozwalające na właściwe zrozumienie wyrażanych intencji oraz treści wypowiedzi. Wpływ zasad wymowy języka rodzimego może być odczuwalny, ale nie powinien zakłócać zrozumienia wypowiedzi.
INTERAKCJA
Zdający powinni umieć rozpoczynać i kończyć rozmowę, a także włączać się do rozmowy osób trzecich i brać w niej udział, wyrażając własne opinie i wymieniając informacje, gdy dotyczy ona znanych im tematów lub związanych z ich zainteresowaniami. Powinni umieć stosować podstawowe zasady prowadzenia rozmów telefonicznych.
PRODUKCJA (WYPOWIEDŹ MONOLOGOWA)
Zdający powinni tworzyć proste, spójne wypowiedzi na temat własnych zainteresowań, doświadczeń, marzeń i planów, wyrazić i uzasadnić własne poglądy, a także opisywać i relacjonować zdarzenia oraz streścić w prosty sposób przeczytany tekst.
STRATEGIE WYPOWIEDZI USTNEJ
Zdający powinni umieć kontrolować przebieg rozmowy, prosząc, gdy zachodzi potrzeba, o powtórzenie, wyjaśnienie, przeliterowanie itp. oraz umieć upewnić się, czy są właściwie rozumiani i czy używają odpowiednich słów i form.
JAKOŚĆ WYPOWIEDZI
Zdający powinni umieć operować formami stylu oficjalnego i nieoficjalnego, odpowiednio do sytuacji. Powinni stosować zasady wymowy i intonacji pozwalające na właściwe zrozumienie wyrażanych intencji oraz treści wypowiedzi. Wpływ zasad wymowy języka rodzimego może być odczuwalny, ale nie powinien zakłócać zrozumienia wypowiedzi.
W skład części ustnej egzaminu certyfikatowego wchodzą zestawy zadań obejmujące:
Zadanie 1 - opis ilustracji (sytuacji na niej przedstawionej);
Zadanie 2 - monolog (wypowiedź na podany temat);
Zadanie 3 - sytuację komunikacyjną.
Każde z tych zadań wymaga innego przygotowania i uruchomienia różnych strategii.
Szczegółowy opis danej formy wypowiedzi oraz sposoby i techniki pracy zostały
przedstawione poniżej.
Zadanie 1 - opis ilustracji (sytuacji na niej przedstawionej);
Zadanie 2 - monolog (wypowiedź na podany temat);
Zadanie 3 - sytuację komunikacyjną.
Każde z tych zadań wymaga innego przygotowania i uruchomienia różnych strategii.
Szczegółowy opis danej formy wypowiedzi oraz sposoby i techniki pracy zostały
przedstawione poniżej.
Zdający na poziomie B1 powinien umieć tworzyć następujące rodzaje wypowiedzi ustnej:
Wypowiedzi monologowe:
- wypowiedź na temat własnych zainteresowań, doświadczeń, planów, marzeń;
- streszczenie artykułu prasowego, z krótkim komentarzem;
- relacja z wydarzenia; proste opowiadanie;
- opis;
- charakterystyka;
- opinia na określony temat z krótkim uzasadnieniem;
Wypowiedzi dialogowe:
- prosta rozmowa telefoniczna;
- dialog intencjonalny (np. propozycja, prośba, rada, itp.);
- dialog tematyczny (np. moja rodzina, moja praca, moje mieszkanie, itp.);
Polilog:
- krótka, prosta dyskusja.
Wypowiedzi monologowe:
- wypowiedź na temat własnych zainteresowań, doświadczeń, planów, marzeń;
- streszczenie artykułu prasowego, z krótkim komentarzem;
- relacja z wydarzenia; proste opowiadanie;
- opis;
- charakterystyka;
- opinia na określony temat z krótkim uzasadnieniem;
Wypowiedzi dialogowe:
- prosta rozmowa telefoniczna;
- dialog intencjonalny (np. propozycja, prośba, rada, itp.);
- dialog tematyczny (np. moja rodzina, moja praca, moje mieszkanie, itp.);
Polilog:
- krótka, prosta dyskusja.
Data ostatniej aktualizacji 15.08.2025