🎧 Rozumenie ze słuchu
Zdający powinni rozumieć pojedyncze wypowiedzi, wypowiedzi w ramach dialogu i polilogu oraz dłuższe wypowiedzi monologowe sformułowane w standardowej odmianie języka, w zakresie wyznaczonym przez inwentarz funkcjonalny, pojęciowy i tematyczny (zob. Standardy wymagań egzaminacyjnych). Powinni rozumieć intencje pragmatyczne wypowiedzi, główną myśl tekstu (rozumienie globalne) oraz umieć znaleźć konkretne informacje zawarte w wypowiedzi o przejrzystej strukturze (rozumienie szczegółowe), mówionej w normalnym tempie, w dobrych (lecz nie idealnych) warunkach akustycznych, z zachowaniem standardowej wymowy i intonacji. Nagrania mogą być preparowane (studyjne) lub autentyczne (fragmenty programów radiowych i telewizyjnych oraz fragmenty filmów).
Ta część egzaminu certyfikatowego składa się z 4 – 5 zadań testowych, za których rozwiązanie w czasie 30 minut. Na poziomie B1 wykorzystuje się do słuchania nagrania preparowane (studyjne) oraz autentyczne (pochodzące z radia lub telewizji). Zdający wykonuje wszystkie zadania w ustalonej kolejności (zgodnie ze słuchanym nagraniem). Jako pierwsze zawsze występuje zadanie typu wypowiedzi pojedyncze, do którego nagranie jest odtwarzane tylko jeden raz. Pozostałe nagrania są powtarzane zawsze dwa razy. Pauzy pomiędzy poszczególnymi odtworzeniami i na końcu całego testu służą do zastanowienia się i skorygowania odpowiedzi. Należy uważnie słuchać nagrań i wykonywać zadania zgodnie z podanymi przykładami.
Niektóre z zadań wymagają wpisania brakującego słowa (luki), inne zaś polegają na zakreśleniu (wyborze) właściwej odpowiedzi lub połączeniu odpowiedniej kolumny zawierającej tekst z innym tekstem, obrazkiem lub fotografią. Wśród zadań egzaminacyjnych mogą pojawić się także zadania wymagające wykonania prostego szkicu lub rysunku, jak na przykład zaznaczenie na mapie trasy zgodnie ze słuchanym tekstem.
Niektóre z zadań wymagają wpisania brakującego słowa (luki), inne zaś polegają na zakreśleniu (wyborze) właściwej odpowiedzi lub połączeniu odpowiedniej kolumny zawierającej tekst z innym tekstem, obrazkiem lub fotografią. Wśród zadań egzaminacyjnych mogą pojawić się także zadania wymagające wykonania prostego szkicu lub rysunku, jak na przykład zaznaczenie na mapie trasy zgodnie ze słuchanym tekstem.
Osoby, które przygotowują się do egzaminu z rozumienia ze słuchu na poziomie B1, powinny przede wszystkim zapoznać się z ogólnym opisem umiejętności oraz wykazem typów tekstów, których rozumienie jest wymagane na tym poziomie (zob. Standardy wymagań egzaminacyjnych).
W czasie przygotowań nie należy ograniczać się tylko do pracy z materiałami przeznaczonymi do słuchania (płyty CD), które stanowią obudowę podręczników kursowych z poziomu B1.
Zaleca się, aby osoby przygotowujące się do egzaminu korzystały także z nagrań autentycznych, słuchając jak najwięcej audycji radiowych i telewizyjnych.
Na początkowym etapie kształcenia sprawności rozumienia ze słuchu powinno się częściej oglądać programy w telewizji, gdyż rozumienie jest wtedy wspomagane przez obraz. Następnie można wykorzystywać różne media, przede wszystkim – radio (wiadomości, programy informacyjne, prognoza pogody itp.).
Należy również zwracać uwagę na rozumienie tekstów pojawiających się w różnych sytuacjach życia codziennego, takich jak np. nagrania na automatycznej sekretarce, rozmowa przez telefon, zapowiedzi przez megafon na dworcu kolejowym.
W czasie przygotowań nie należy ograniczać się tylko do pracy z materiałami przeznaczonymi do słuchania (płyty CD), które stanowią obudowę podręczników kursowych z poziomu B1.
Zaleca się, aby osoby przygotowujące się do egzaminu korzystały także z nagrań autentycznych, słuchając jak najwięcej audycji radiowych i telewizyjnych.
Na początkowym etapie kształcenia sprawności rozumienia ze słuchu powinno się częściej oglądać programy w telewizji, gdyż rozumienie jest wtedy wspomagane przez obraz. Następnie można wykorzystywać różne media, przede wszystkim – radio (wiadomości, programy informacyjne, prognoza pogody itp.).
Należy również zwracać uwagę na rozumienie tekstów pojawiających się w różnych sytuacjach życia codziennego, takich jak np. nagrania na automatycznej sekretarce, rozmowa przez telefon, zapowiedzi przez megafon na dworcu kolejowym.
Data ostatniej aktualizacji 15.08.2025